Niezawodny napęd bramy skrzydłowej – Wingo2024
Tomasz Tarnówka
Specjalista z zakresu systemów automatyki do bram. Prowadzi szkolenia tematyczne. Na co dzień zajmuje się sprzedażą oraz wsparciem technicznym. Hobbistycznie muzyk - saksofonista :)
Kontakt
Zobacz również
Historia początków siłowników Wingo sięga roku 2003, kiedy to Włosi wprowadzili napędy do lekkich bram posesyjnych, z silnikami 1- fazowymi asynchronicznymi na napięcie 230V. Początkowo siłowniki były oferowane tylko z centralą A400, z innowacyjnym jak na te czasy systemem amperometrycznym wykrywania przeszkód. Warto wspomnieć, że aby taki system działał, silniki w tych napędach były specyficznie skonstruowane, mianowicie została zmniejszona odległość pomiędzy wirnikiem a stojanem, co przy natrafieniu napędu na przeszkodę mogło generować „widoczny” dla elektroniki skok poboru prądu. W 2009 roku pojawiła się przełomowa odmiana siłowników Wingo w wersji z silnikiem prądu stałego 24V, która zdominowała rynek automatyki bramowej w Polsce. Ten rodzaj użytego silnika zapewnia płynną, bezszelestną pracę automatyki, z bardzo łagodną fazą rozpędzania i zwalniania skrzydeł bramy. Dla tych, którzy jeszcze nie spotkali się z tym napędem poniżej przedstawię jego charakterystykę.
Zastosowanie.
Wingo24V występuję w dwóch wersjach modelowych. WINGO2024 przeznaczony do bram o długości skrzydła max. 2m i masie nie przekraczającej 200 kg. Zastosowanie głównie na metalowych słupkach lub murowanych o maksymalnym osadzeniu zawiasu 120mm. Wingo3524 – mocniejszy brat o wydłużonym korpusie do bram o długości skrzydła max. 3,5m i masie nie przekraczającej 200kg. Najczęściej używany do montażu na szerokich słupkach, gdzie osadzenie zawiasu jest nie większe niż 200mm.
Korpus napędu
Całość stanowią 4 elementy obudowy wykonane z aluminiowego odlewu ciśnieniowego wewnątrz odpowiednio wzmocnionego użebrowaniem. Wytrzymuje on nawet duże napory wiatru na skrzydło. Całość polakierowana proszkowo w jasnym kolorze, odbijającym promienie słoneczne. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik latem nie nagrzewa się nadmiernie. W górnej części korpusu umieszczona jest klapka z zamkiem kluczykowym umożliwiająca rozsprzęglenie napędu i ręczne otwarcie bramy.
Przekładnia i silnik NICE
Siłownik Wingo skrywa ciekawe rozwiązania mechaniczne, które postaram się precyzyjnie opisać. Pierwszym elementem, który rzuca się w oczy jest silnik elektryczny szczotkowy 24V DC. Cechuje go bardzo cicha, szybka i płynna praca, którą precyzyjnie nadzoruje układ sterowania PWM (modulacja szerokości impulsu) czego wynikiem dodatkowo jest praktycznie stała wartość momentu obrotowego w stosunku do prędkości obrotowej.
Wirnik silnika zakończony jest stalowym ślimakiem, współpracującym z ślimacznicą. Ta część przekładni ślimakowej wykonana jest z udaroodpornego teflonu, mającego dodatkowo właściwości samosmarowne. Ślimacznica z kolei wprawia w ruch komplet kół stożkowych zmieniających kierunek momentu obrotowego. Finalnie koło stożkowe wprawia w ruch najważniejszy element, z punktu widzenia ruchu skrzydła bramowego, czyli śrubę pociągową. Wykonana ze stali i zaopatrzona w gwint wielozwojowy o przekroju trapezowym – zarys gwintu do przenoszenia dużych obciążeń.
Na koniec została nakrętka śruby pociągowej do której poprzez specjalny uchwyt zamocowane jest skrzydło. Całość precyzyjnie wykonana i złożona – zapewnia długoletnią bezawaryjną pracę.
Mocowanie SIŁOWNIKÓW NICE
W zestawie odnajdziemy wszystkie niezbędne śruby i pakiet solidnych, ocynkowanych wsporników montażowych, przeznaczonych do wspawania do słupków stalowych.
Po dodaniu pośrednich grubszych blach lub płaskowników z nawierconymi otworami, z powodzeniem siłownik można przykręcić do słupków murowanych lub betonowych.
Połączenia elektryczne siłowników nICE
Moduł zacisków śrubowych zobaczymy po wykręceniu dwóch śrub plastikowej zaślepki, dostępnej od góry. Jest to bardzo wygodne i szybkie w dostępie miejsce. Przewód zasilający siłownik wprowadzamy przez fabrycznie przygotowaną dławicę kablową.
Centrala sterująca Wingo
Do zestawów Wingo24 dedykowana jest bardzo przyjazna dla instalatora centrala sterująca o symbolu MC424. Plastikowa hermetyczna obudowa z fajnym patentem zawiasów śrubowych ułatwia dostęp do wnętrza, a tam zobaczymy duży transformator i zawieszoną na metalowej podstawie płytę elektroniki – MCA2.
Warto w tym miejscu dodać, że przestrzeń za płytą elektroniki, zarezerwowana jest na umieszczenie modułu awaryjnego zasilania PS124 – polecam dla klientów mających problem z częstymi brakami w dostawie prądu. Sama elektronika jest bardzo przyjazna w programowaniu, dla przykładu uruchomienie procedury przyuczania trasy bramy dokonujemy za przyciśnięciem tylko jednego przycisku centrali. Poza tym procesor logiczny ma „zaszyte” bardzo ciekawe funkcje, z których najważniejsze, to regulacja siły siłowników, ich prędkości, funkcja furtki, możliwość podłączenia 3 linii fotokomórek oraz amperometryczny system wykrywania przeszkód.
Podsumowanie
Wingo2024 dla sprawnego instalatora oznacza szybki montaż oraz, co ważniejsze bezawaryjną pracę, dla użytkownika końcowego, inwestycję gwarantującą komfort i bezpieczeństwo użytkowania przez długie lata. Jednym słowem – Polecam!
Powiązane produkty
WINGO2024 Zestaw do bramy skrzydłowej 2m/200kg
- Intensywność pracy: Przydomowa
- Maksymalny ciężar skrzydła: 200 kg
- Siła uciągu: 1500 N
- Skok roboczy: 320 mm
- Prędkość: 0.013 m/s
- Obudowa: IP44
- Zasilanie siłownika: 24 V
- Pobierana moc: 85 W
- Pobierany prąd: 3.5 A
WINGO3524 Zestaw do bramy skrzydłowej 3.5m/200kg
- Intensywność pracy: Przydomowa
- Na słupki: Murowane
- Maksymalny ciężar skrzydła: 200 kg
- Siła uciągu: 1500 N
- Skok roboczy: 460 mm
- Prędkość: 0.012 m/s
- Obudowa: IP44
- Temperatura pracy: -20…+50 oC
- Zasilanie siłownika: 24 V
- Pobierana moc: 85 W
- Pobierany prąd: 3.5 A
- Waga: 6 kg