Porady
Porada nr 0124

Niezawodny napęd bramy skrzydłowej – Wingo2024

Czy warto wybrać siłownik Wingo2024? przeczytaj artykuł
Znajdź nas na facebooku

Powiązane tagi

Kontakt

Historia początków siłowników Wingo sięga roku 2003, kiedy to Włosi wprowadzili napędy do lekkich bram posesyjnych, z silnikami 1- fazowymi asynchronicznymi na napięcie 230V. Początkowo siłowniki były oferowane tylko z centralą A400, z innowacyjnym jak na te czasy systemem amperometrycznym wykrywania przeszkód. Warto wspomnieć, że aby taki system działał, silniki w tych napędach były specyficznie skonstruowane, mianowicie została zmniejszona odległość pomiędzy wirnikiem a stojanem, co przy natrafieniu napędu na przeszkodę mogło generować „widoczny” dla elektroniki skok poboru prądu. W 2009 roku pojawiła się przełomowa odmiana siłowników Wingo w wersji z silnikiem prądu stałego 24V, która zdominowała rynek automatyki bramowej w Polsce. Ten rodzaj użytego silnika zapewnia płynną, bezszelestną pracę automatyki, z bardzo łagodną fazą rozpędzania i zwalniania skrzydeł bramy. Dla tych, którzy jeszcze nie spotkali się z tym napędem poniżej przedstawię jego charakterystykę.

Zastosowanie.

Wingo24V występuję w dwóch wersjach modelowych. WINGO2024 przeznaczony do bram o długości skrzydła max. 2m i masie nie przekraczającej 200 kg. Zastosowanie głównie na metalowych słupkach lub murowanych o maksymalnym osadzeniu zawiasu 120mm. Wingo3524 – mocniejszy brat o wydłużonym korpusie do bram o długości skrzydła max. 3,5m i masie nie przekraczającej 200kg. Najczęściej używany do montażu na szerokich słupkach, gdzie osadzenie zawiasu jest nie większe niż 200mm.

wingo-tabelka

Korpus napędu

Całość stanowią 4 elementy obudowy wykonane z aluminiowego odlewu ciśnieniowego wewnątrz odpowiednio wzmocnionego użebrowaniem. Wytrzymuje on nawet duże napory wiatru na skrzydło. Całość polakierowana proszkowo w jasnym kolorze, odbijającym promienie słoneczne. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik latem nie nagrzewa się nadmiernie. W górnej części korpusu umieszczona jest klapka z zamkiem kluczykowym umożliwiająca rozsprzęglenie napędu i ręczne otwarcie bramy.

 

korpus-napedu

Przekładnia i silnik NICE

Siłownik Wingo skrywa ciekawe rozwiązania mechaniczne, które postaram się precyzyjnie opisać. Pierwszym elementem, który rzuca się w oczy jest silnik elektryczny szczotkowy 24V DC. Cechuje go bardzo cicha, szybka i płynna praca, którą precyzyjnie nadzoruje układ sterowania PWM (modulacja szerokości impulsu) czego wynikiem dodatkowo jest praktycznie stała wartość momentu obrotowego w stosunku do prędkości obrotowej.

slimak
Wirnik silnika zakończony jest stalowym ślimakiem, współpracującym z ślimacznicą. Ta część przekładni ślimakowej wykonana jest z udaroodpornego teflonu, mającego dodatkowo właściwości samosmarowne. Ślimacznica z kolei wprawia w ruch komplet kół stożkowych zmieniających kierunek momentu obrotowego. Finalnie koło stożkowe wprawia w ruch najważniejszy element, z punktu widzenia ruchu skrzydła bramowego, czyli śrubę pociągową. Wykonana ze stali i zaopatrzona w gwint wielozwojowy o przekroju trapezowym – zarys gwintu do przenoszenia dużych obciążeń.

mechanizm

Na koniec została nakrętka śruby pociągowej do której poprzez specjalny uchwyt zamocowane jest skrzydło. Całość precyzyjnie wykonana i złożona – zapewnia długoletnią bezawaryjną pracę.

Mocowanie SIŁOWNIKÓW NICE

W zestawie odnajdziemy wszystkie niezbędne śruby i pakiet solidnych, ocynkowanych wsporników montażowych, przeznaczonych do wspawania do słupków stalowych.
wingo-akcesoria
Po dodaniu pośrednich grubszych blach lub płaskowników z nawierconymi otworami, z powodzeniem siłownik można przykręcić do słupków murowanych lub betonowych.

Połączenia elektryczne siłowników nICE

Moduł zacisków śrubowych zobaczymy po wykręceniu dwóch śrub plastikowej zaślepki, dostępnej od góry. Jest to bardzo wygodne i szybkie w dostępie miejsce. Przewód zasilający siłownik wprowadzamy przez fabrycznie przygotowaną dławicę kablową.

zaciski-kablowe-silownika-wingo

Centrala sterująca Wingo

Do zestawów Wingo24 dedykowana jest bardzo przyjazna dla instalatora centrala sterująca o symbolu MC424. Plastikowa hermetyczna obudowa z fajnym patentem zawiasów śrubowych ułatwia dostęp do wnętrza, a tam zobaczymy duży transformator i zawieszoną na metalowej podstawie płytę elektroniki – MCA2.

centrala-sterujaca
Warto w tym miejscu dodać, że przestrzeń za płytą elektroniki, zarezerwowana jest na umieszczenie modułu awaryjnego zasilania PS124 – polecam dla klientów mających problem z częstymi brakami w dostawie prądu. Sama elektronika jest bardzo przyjazna w programowaniu, dla przykładu uruchomienie procedury przyuczania trasy bramy dokonujemy za przyciśnięciem tylko jednego przycisku centrali. Poza tym procesor logiczny ma „zaszyte” bardzo ciekawe funkcje, z których najważniejsze, to regulacja siły siłowników, ich prędkości, funkcja furtki, możliwość podłączenia 3 linii fotokomórek oraz amperometryczny system wykrywania przeszkód.

Podsumowanie

Wingo2024 dla sprawnego instalatora oznacza szybki montaż oraz, co ważniejsze bezawaryjną pracę, dla użytkownika końcowego, inwestycję gwarantującą komfort i bezpieczeństwo użytkowania przez długie lata. Jednym słowem – Polecam!

Oceń poradę:

Powiązane produkty

Zestaw-WINGO354

WINGO3524 Zestaw do bramy skrzydłowej 3.5m/200kg

  • Intensywność pracy: Przydomowa
  • Na słupki: Murowane
  • Maksymalny ciężar skrzydła: 200 kg
  • Siła uciągu: 1500 N
  • Skok roboczy: 460 mm
  • Prędkość: 0.012 m/s
  • Obudowa: IP44
  • Temperatura pracy: -20…+50 oC
  • Zasilanie siłownika: 24 V
  • Pobierana moc: 85 W
  • Pobierany prąd: 3.5 A
  • Waga: 6 kg
Zobacz w sklepie