Porady
Porada nr 0071

Jaki napęd wybrać do bramy przesuwnej?

Znajdź instalatora na Montuj.to

Kontakt

Zakup napędu do bramy przesuwnej? – prosta sprawa! A jednak nie do końca. W tym artykule, opiszę, co musisz wiedzieć, aby uniknąć rozczarowania po montażu siłownika do bramy przesuwnej.

Trochę teorii

Brama przesuwna samonośna to specjalny profil stalowy lub aluminiowy, z wycięciem na środku na bazie którego budowana jest cała konstrukcja skrzydła. Nasuwany jest on na minimum dwa zespoły wózków jezdnych do bram samonośnych, zbudowanych z łożyskowanych rolek.

profil i wózek jezdny

Prawidłowe wykonanie i wyregulowanie bramy.

Tutaj ogromną rolę odgrywa wykonawca bramy oraz jej monter. Zacznijmy od fundamentu. Zespoły wózków powinny zostać osadzone na betonowej płycie fundamentowej zapewniającej stabilność całej konstrukcji. W tym miejscu na szczególną uwagę zasługuje głębokość na jakiej zostanie wylany beton. Należy pamiętać o strefie przemarzania gruntu, zbyt płytki fundament spowoduje podnoszenie się konstrukcji zimą i opadanie latem. Minimalna głębokość to około 100 cm. Szerokość płyty też ma tutaj znaczenie! Często okazuje się, że nie ma do czego przymocować podstawy siłownika. Konstruktor powinien przewidzieć też przepust do poprowadzenia instalacji elektrycznej aby nie rozkuwać wykonanego fundamentu.

wyregulowanie bramy przesuwnej - głębokość osadzenia
Płyta fundamentowa zapewnia stabilność całej konstrukcji

Zespół rolek jezdnych

Nie oszczędzaj! Jakość łożysk oraz rolek szybko może dać się nam we znaki głośną pracą bramy przesuwnej. W przypadku leciwych konstrukcji należy przeprowadzić przegląd całej bramy, ponieważ może się okazać, że nie długo pocieszymy się z pracy nowego siłownika. Podczas montażu nowej konstrukcji, duże znaczenie ma odległość wózków jezdnych względem siebie. Zbyt mały rozstaw będzie powodować „przełamywanie” konstrukcji podczas pracy bramy oraz problemy z domknięciem skrzydła.

Zespół rolek jezdnych w bramie przesuwnej
Zespół rolek jezdnych w bramie przesuwnej

 

Na poniższym filmie możesz posłuchać jak pracują uszkodzone łożyska bramy przesuwnej.

 

Przeciwwaga

Charakterystyczny „warkocz” bramy przesuwnej pełni tutaj rolę przeciwwagi równoważącej ciężar bramy podczas ruchu. Tutaj również konstruktor odgrywa dużą rolę. Przyjęło się, że przeciwwaga powinna mieścić się w przedziale od 1/3 do ½ z szerokości światła przejazdu.

przeciwwaga w bramie przesuwnej
Przeciwwaga

Poziomowanie bramy

Brama po montażu powinna zostać wypoziomowana. Samoistne otwieranie lub zamykanie się bramy ręcznej jest niepożądanym zjawiskiem. W przeciwnym razie po założeniu automatu możemy się liczyć z głośną pracą koła zębatego napędu oraz przede wszystkim szybszą eksploatacją mechanicznych części siłownika.

wypoziomowanie bramy przesuwnej
wypoziomowanie bramy przesuwnej

Wybór odpowiedniego napędu

Ilość cykli bramy przesuwnejCzęstotliwość użytkowania

Należy określić czy siłownik będzie przeznaczony do pracy przydomowej – do 50 cykli na dobę czy do pracy przemysłowej – powyżej 50 cykli na dobę. Ten parametr jest bardzo istotny! Może się okazać, że nawet najbardziej markowy produkt może dokonać żywota jeszcze przed upływem okresu gwarancyjnego. W przypadku pracy intensywnej należy dobrać siłownik o dużym zapasie mocy. Wybierając z oferty napędów firmy Nice, świetnym wyborem będzie siłownik ROBUS1000, RUN1500, RUN1800, RUN2500. Do pracy przydomowej, śmiało można wykorzystać mniejsze napędy np. ROBUS400, ROBUS600.

cieżar i długość bramy przesuwnejCiężar bramy oraz jej długość.

Producent napędu w specyfikacji zawsze podaje maksymalny ciężar bramy z jakim dany model może współpracować. Wybierając odpowiedni model należy zachować „zapas mocy” minimum około 30% – 40% aby napęd nie pracował na granicy swoich możliwości.  Wiele też zależy od warunków atmosferycznych, silne mrozy sprzyjają gęstnieniu smaru w przekładniach, co daje efekt zwiększonych oporów tarcia podczas pracy siłownika. Podobnie sprawa wygląda w przypadku długości skrzydła. Tutaj również śmiało mogę odesłać do informacji podanych w specyfikacji konkretnego modelu napędu. Dla przykładu, napęd Nice ROBUS600 można stosować do bramy o maksymalnym świetle przejazdu 8 metrów.

Listwa zębataListwa zębata.

Do prawidłowej współpracy siłownika z bramą niezbędna jest listwa zębata. Na rynku można spotkać listwy wykonane z tworzywa sztucznego np. 5/CGZF oraz listwy metalowe np. ROA8.  Różnice polegają przede wszystkim na technice montażu. Listwę z tworzywa montuje się za pomocą blachowkrętów znajdujących się w zestawie, czyli nie można przykręcić jej na profilu jezdnym bramy ponieważ spowoduje to jej unieruchomienie. Jest ona również cichsza w pracy i nie zużywa koła zębatego napędu, ale należy pamiętać, że graniczny ciężar bramy może wynosić max. 400 kg. Listwa metalowa posiada w zestawie śruby i nagwintowane tuleje dystansowe do wspawania na profilu bramy przesuwnej. Po prawidłowym montażu i regulacji, będzie ona nieznaczenie głośniejsza podczas pracy natomiast jej wytrzymałość mechaniczna przewyższa listwy wykonane z tworzywa.

Listwa zębata do bramy przesuwnej

 

centralaFunkcje centrali sterującej oraz napięcie zasilania silnika.

Należy dobrze przemyśleć wymagania, co do pracy napędu oraz funkcji centrali sterującej. Starsze konstrukcje napędów z silnikami 230 V często nie posiadają zwalniania przy końcach manewrów oraz regulacji prędkości. Są także głośniejsze podczas pracy w porównaniu do wersji z silnikami 24 V. Tutaj mogę polecić napędy ROBUS z oferty firmy Nice. Ich centrale posiadają wiele przydatnych funkcji, a silniki na napięcie 24 V gwarantują cichą i płynną pracę każdej bramy. Na szczególne wyróżnienie zasługuje funkcja STANDBY, która poprzez przejście w tryb uśpienia centrali oszczędza energię elektryczną generując oszczędności oraz funkcja amperometryczna, wykrywająca uderzenie w przeszkodę.

napęd do bramy przesuwnej

 

awaryjne otwieranie bramy przesuwnejAwaryjne otwieranie bramy.

W przypadku braku napięcia sieciowego z pomocą przyjdzie awaryjne odblokowanie przekładni. Przy wyborze siłownika warto zwrócić uwagę na dostęp i łatwą obsługę elementu awaryjnego odblokowania. Ważny może okazać się także materiał z którego zrobiony jest kluczyk. Wykonany z tworzywa sztucznego, nie zawsze będzie się sprawdzał, metalowy, przy odpowiedniej konserwacji wkładki, daje gwarancję poprawnej pracy na długie lata. Przy napędach firmy Nice, z silnikami 24V, dodatkowo można zastosować akumulator awaryjny PS124, który zapewnia prawidłową pracę napędu po zaniku napięcia sieciowego zwiększając komfort użytkowania systemu automatyki.

 

system wysprzęglania siłownika ROAD400
Wygodny system wysprzęglania siłownika ROAD400

Podsumowanie.

Kierując się powyższymi wskazówkami na pewno wybierzesz odpowiedni sprzęt dla swoich wymagań ale nie zapomnij, że tylko poprawnie wykonana brama i prawidłowy montaż napędu zapewni gwarancję komfortu użytkowania. Powodzenia!

 

JAK WYBRAĆ NAPĘD DO BRAMY PRZESUWNEJ?

 

Oceń poradę:

Powiązane produkty

Zestaw do bram przesuwnych RUN1800

RUN1800 ERA ONE Zestaw do bramy przesuwnej 1800kg

  • Intensywność pracy: 200 cykli / dzień
  • Maksymalny ciężar bramy: 1800 kg
  • Nominalny moment obrotowy: 20 Nm
  • Moment startowy: 40 Nm
  • Prędkość bramy: 10.2 m / min
  • Obudowa: IP44
  • Klasa izolacji: 1
  • Zasilanie siłownika: 230 V
  • Pobierana moc: 700 W
  • Natężenie prądu: 3 A
Zobacz w sklepie
Zestaw do bram przesuwnych TUB

TUB Zestaw do bramy przesuwnej 3500kg

  • Intensywność pracy: 150 cykli / dzień
  • Maksymalny ciężar bramy: 3500 kg
  • Nominalny moment obrotowy: 190 Nm
  • Prędkość bramy: 10 m/min
  • Obudowa: IP44
  • Zasilanie centrali: 230 V
  • Zasilanie siłownika: 3x 400 V
Zobacz w sklepie

Powiązane porady

Porada nr 0064

Instalacja modułu awaryjnego zasilania Nice PS124

Instalacja modułu awaryjnego zasilania Nice PS124 w montersi.pl 2:45
Ocena:

Zasilanie awaryjne automatyki bramowej Co się stanie z napędem kiedy braknie napięcia sieciowego?  Mówiąc krótko – przestanie działać, a ty będziesz musiał otwierać bramę ręcznie. Ale czy jest jakiś sposób aby tego uniknąć? Oczywiście, że tak. Rozwiązanie problemu, w oparciu o moduł PS124, przedstawia nasz specjalista od automatyki bram – Tomasz Tarnówka. Moduł zasilania awaryjnego PS124 współpracuje z … Czytaj więcej »

Porada nr 0063

Centrala Nice z technologią BLUEBUS – Charakterystyka

NICE technologia BLUEBUS
Ocena:

Pośród różnych grup produktowych firmy Nice, z powodzeniem możemy rozróżnić dwa rodzaje architektury central sterujących napędami. Na pierwszym rodzaju central, opiera się w sumie cała gama modeli zaprojektowanych do 2003 roku, na drugim nowsze konstrukcje napędów. Co się wydarzyło w 2003 roku? Firma Nice jako pierwsza, do central wprowadziła innowacyjną technologię 2-żyłowego połączenia urządzeń peryferyjnych, … Czytaj więcej »

Porada nr 0057

Nice POP vs Nice HOPP – porównanie siłowników

Porównanie siłowników Nice POP z Nice HOPP
Ocena:

Siłownika Nice POP myślę, że nie trzeba specjalnie przedstawiać. Solidny, cichy, łatwy w montażu – to najtrafniejsze określenia bardzo udanej konstrukcji włoskiej firmy. Od kilku lat (premiera w 2012 roku) na rynku obecna jest unowocześniona wersja siłownika POP nosząca nazwę HOPP. Czy nazwa modelu faktycznie wskazuje na tak znaczny „skok” do przodu? Odpowiedź na to … Czytaj więcej »

Porada nr 0053

Programowanie pilota do centrali MC424

programowanie pilota - FLO2RE 1:49
Ocena:

Jak dodać pilot do centrali MC424 Jak zaprogramować dodatkowy pilot do popularnego napędu bramy firmy Nice? Ten film rozwieje Twoje wszelkie wątpliwości. Programowanie pokazujemy na przykładzie pilota Nice FLO2RE oraz odbiornika SMXI, który umieściliśmy w centrali Nice sterującej siłowniki WINGO. 0:00 Wstęp do programowania pilota W tym odcinku został zaprezentowany jeden ze sposobów na zaprogramowanie … Czytaj więcej »