Porady
Porada nr 0409

Czy do montażu alarmu potrzebne są specjalne uprawnienia?

baner - Montuj.to

Kontakt

Uwaga!
Treść artykułu nie ma charakteru porady prawnej. Aby dowiedzieć się więcej szczegółów, zachęcamy do kontaktu z kancelarią prawną oraz do przestudiowania oficjalnie dostępnych dokumentacji.

Dużo zależy od tego, czy system alarmowy jest montowany w prywatnym domu jednorodzinnym, czy na przykład w obiekcie należącym do Narodowego Banku Polskiego. Dla pełnego zrozumienia zasad w branży instalatorskiej warto na początek przyjrzeć się paru danym.

Ustawa o ochronie osób i mienia z 1997 r. – od tego należy zacząć

Obowiązująca ustawa o ochronie osób i mienia z 1997 r. doczekała się wielu nowelizacji (np. zastąpiono licencję tak zwanym wpisem na listę itp.). Ustawę tę można znaleźć pod poniższym linkiem, wybierając pozycję „tekst ujednolicony”.

Ustawa wprowadza pojęcie „obiektów, które podlegają obowiązkowej ochronie”. Należą do nich na przykład:

  • zakłady produkujące i magazynujące sprzęt wojskowy,
  • zakłady wydobywające surowce mineralne,
  • porty morskie i lotnicze,
  • banki przechowujące wartości pieniężne w znacznych ilościach,
  • zakłady typu elektrownie, ujęcia wody, wodociągi, oczyszczalnie ścieków, rurociągi paliwowe,
  • muzea, gdzie gromadzone są dobra kultury narodowej,
  • archiwa państwowe itp.

Szczegółowa lista rodzajów obiektów dostępna jest w ustawie, a ewidencję tych obiektów prowadzi wojewoda właściwy na dany region. Ewidencja ma charakter poufny.

Warto wiedzieć
Co istotne, na tej liście nie ma obiektów typu: mieszkanie, dom jednorodzinny, lokal usługowy itp.

Czy każda firma instalacyjna może montować systemy alarmowe w powyższych obiektach?

Montaż systemów alarmowych w obiektach podlegających obowiązkowej ochronie może wykonywać firma, która posiada koncesję na wykonywanie usług w zakresie ochrony osób i mienia. Ustawa mówi, że dla tego typu obiektów firma instalacyjna musi mieć koncesję (koszt to kilkaset złotych).

Należy również pamiętać, że prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia, trzeba spełnić obowiązek ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z charakterem prowadzonej działalności.

Który pracownik może instalować systemy alarmowe w powyższych obiektach?

Firma musi posiadać koncesję, ale to nie wszystko. Aby taką koncesję dostać, należy wcześniej uzyskać wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego.

Taki wpis można wykonać w Komendzie Wojewódzkiej Policji [KWP] – również online, ale niezbędne jest spełnienie kilku warunków:

  • ukończone 18 lat,
  • niekaralność,
  • specjalne badania lekarskie,
  • wykształcenie (minimum zawodowe) o specjalności: elektryk, elektronik, informatyk, mechanik, łącznościowiec lub ukończony tak zwany kurs pracownika zabezpieczenia technicznego.

Szczegóły dostępne są w ustawie. Kiedy dana osoba zostanie wpisana na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, to otrzymuje z KWP stosowny dokument (czas oczekiwania z reguły do miesiąca). Dopiero posiadając ten dokument, można ubiegać się o koncesję.

Czy wiesz, że:
od 2014 r. ustawa ma zmienioną treść i zamiast tzw. licencji pracownika zabezpieczenia technicznego (1. lub 2. stopnia) powstaje wpis na listę kwalifikowanych pracowników (…). Osoby, które wcześniej posiadały licencję, po tej tak zwanej deregulacji (popularnym wtedy „uwolnieniu zawodów”), zostały automatycznie wpisane na tę listę.

A gdy firma zatrudnia instalatora, który został wpisany na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, to co dalej?

Legitymacja – sposób na wylegitymowanie się pracownika

Ustawa o ochronie osób i mienia narzuca na przedsiębiorcę pewne warunki. Pracownicy firmy, którzy wykonują usługi w zakresie ochrony osób i mienia (np. instalują alarmy w obiektach objętych obowiązkową ochroną), muszą mieć możliwość wylegitymowania się na danym obiekcie. Na szczęście ustawa nie wymaga, by pracownik nosił kartkę w formacie A4 (w takiej formie listownie przychodzi zaświadczenie o wpisaniu na listę). Zamiast tego powinien on mieć przy sobie legitymację.

Wzór legitymacji został określony w specjalnym rozporządzeniu.

Legitymacja ma postać żółtego, zalaminowanego blankietu o wymiarach 100 x 70 mm.  W rozporządzeniu (wzór legitymacji) znajduje się opis, jak należy prowadzić ewidencję tych legitymacji.

Dom jednorodzinny i ustawa o ochronie osób i mienia

dom jednorodzinny - zdjęcie

Przeglądając treść ustawy, nie znajdzie się tam wzmianki o „domu jednorodzinnym”. Jest za to informacja, że koncesji nie wymaga działalność gospodarcza, która nie wykonuje zadań w zakresie ochrony osób i mienia w obiektach określonych w ustawie. Wnioski są takie, że dom jednorodzinny nie podlega pod ustawę i firma instalująca tam alarm nie musi posiadać koncesji (a instalator nie musi mieć wpisu na odpowiednią listę).

Uwaga!
Ze względu na stosunkowo prostą procedurę otrzymania wpisu na listę, a następnie koncesji, rekomendujemy obranie tej drogi i wyrobienie tych dokumentów.

Montaż alarmu a ubezpieczenie

Instalacja alarmowa bardzo często jest podstawą do zniżek przy ubezpieczaniu budynku. Na etapie ubezpieczania zostaje zadane zwykle proste pytanie:

  • Czy w obiekcie jest system alarmowy?

I teoretycznie są dwie możliwe odpowiedzi: tak albo nie. Jednak bardzo często pojawiają się wątpliwości:

  • Czy firma instalująca musi mieć koncesję, a pracownicy wpis na listę?
  • Czy przysłowiowy Kowalski może samodzielnie zainstalować w domu system alarmowy?
  • Czy ubezpieczyciel wymaga zgodności z normą?
  • Jeżeli dojdzie do włamania, to czy ubezpieczyciel będzie wymagał dokumentów od osoby, która instalowała system alarmowy?

O ile ustawa nie narzuca obowiązku posiadania koncesji na wykonywanie usług (…) w domach jednorodzinnych, to warto taką koncesję mieć. Dlaczego? Poniżej trzy odpowiedzi (zredagowane, aby były bardziej przejrzyste) losowych towarzystw ubezpieczeniowych na pytania o kompetencje instalatora i dokumenty związane z systemem alarmowym. Z oczywistych przyczyn nie są udostępnione nazwy podmiotów.

Żadnych wytycznych, tylko OWU i pojęcie alarmu z monitoringiem: odpowiednio konserwowane urządzenia sygnalizujące włamanie w ubezpieczonym budynku i sygnalizujące ten fakt np. w firmie agencji ochrony. Taka firma prowadzi usługi w zakresie ochrony osób i mienia i należy spisać z nią pisemną umowę na monitoring takiego obiektu.

Z powyższego wynika, że system powinien być konserwowany i podłączony do agencji ochrony, która świadczy usługi w zakresie ochrony osób i mienia. Warto więc:

  • spisać z klientem umowę na regularny przegląd systemu (konserwację),
  • podłączyć system do agencji ochrony, która może wysłać patrol,
  • mieć to wszystko udokumentowane.

W powyższym fragmencie brak informacji o zgodności z jakąkolwiek normą. Kolejna odpowiedź z innej firmy ubezpieczeniowej:

(…) nie potrzebujemy atestów na system. Według OWU:
alarm to system dźwiękowo-wizualny, który jest zainstalowany i działa w ubezpieczonym lokalu lub ma możliwość powiadomienia ubezpieczonego lub kompetentnej osoby, która jest odpowiedzialna za odebranie informacji o alarmie i podjęcie stosownych działań.

Wydaje się, że są to mniejsze wymagania, jednak nie zmienia to faktu, że warto prowadzić stosowną dokumentację i organizować regularne przeglądy systemu alarmowego. Ostatnia odpowiedź:

Przy procesie zawierania polisy nie wymagamy okazania certyfikatów, atestów lub uprawnień firm, które zajmują się instalacją systemów alarmowych. W OWU jest informacja, że system alarmowy posiada monitoring, tj. sygnały o włamaniu trafiają do agencji ochrony, która może wysłać patrol.

Wnioski

Wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego

Chcąc mieć zdolność do wykonywania zadań w zakresie usług ochrony osób i mienia, warto wyrobić ten wpis. Pracownik z takim dokumentem będzie mógł instalować systemy alarmowe w obiektach, które podlegają obowiązkowej ochronie (wg ustawy). Firma powinna wyrobić swojemu pracownikowi legitymację kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego, a także powinna posiadać koncesję (jeżeli chce instalować systemy w obiektach, które podlegają obowiązkowej ochronie).

Koncesja

Prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia w obiektach podlegających obowiązkowej ochronie (wg ustawy), należy wyrobić koncesję. Oprócz tego należy pamiętać o obowiązkowym ubezpieczeniu. Aby wyrobić koncesję, trzeba być wpisanym na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego. Jeżeli chodzi o spółkę (np. jawną), to ustawa dokładnie określa, kto taki wpis powinien posiadać.

Ubezpieczenie

Towarzystwa ubezpieczeniowe informacje o systemie alarmowym zamieszczają zwykle w OWU (Ogólnych warunkach ubezpieczenia) i nie precyzują, w jaki sposób system alarmowy ma być zbudowany (przynajmniej na tę chwilę – może to ulec zmianie). Jednak dobrą praktyką jest dokumentowanie prac związanych z wykonywaniem cyklicznych przeglądów (ustalonych w umowie z klientem) oraz prowadzenie wszelkiej dokumentacji w kwestiach typu: faktura za urządzenia, umowa z firmą instalującą i/lub monitorującą, protokół odbioru itp.

Oceń poradę:

Powiązane porady

Porada nr 0419

Czy stosowanie normy PN-EN 50131 jest dobrowolne?

Ocena:

Chociaż w tytule tekstu jest pytanie zamknięte, potrzebuje ono obszerniejszej odpowiedzi niż „tak” lub „nie”. Jest tutaj kilka aspektów wymagających wyjaśnienia. W artykule pod pojęciem „normy” należy rozumieć zbiór norm PN-EN 50131, które dotyczą systemów alarmowych. System dobrowolny W Polsce już od 1994 roku obowiązuje system normalizacji dobrowolnej, a nie system obligatoryjny. W poprzednim systemie … Czytaj więcej »

Porada nr 0070

Norma PN-EN 50131-1 – wybrane ciekawostki

pn-en 50131
Ocena:

Tym razem nie o konfiguracji alarmów, ale o normach. Temat obowiązkowy dla każdego, kto chce zgłębić swoją wiedzę w branży systemów zabezpieczeń. Przedstawię tylko ciekawostki, w jasny, prosty sposób – bez posługiwania się zawiłymi paragrafami. Przejdźmy do konkretów. Stara norma VS nowa norma Stara norma PN-E-08390:1993, jak sam zapis wskazuje, została wprowadzona w Polsce w … Czytaj więcej »

Porada nr 0379

Hasła w centralach Integra – musisz to wiedzieć jeśli instalujesz w obiektach wymagających zgodności z normą PN-EN 50131-1

Ocena:

Jeśli instalujesz system na obiekcie, gdzie wymagana jest zgodność z normą PN-EN 50131-1, musisz pamiętać o kilku sprawach związanych z przydzielaniem haseł w systemie Integra. Zapoznaj się z artykułem aby nie popełnić błędu, który mógłby Cię sporo kosztować. Każdy użytkownik systemu powinien mieć własny kod (hasło). Takie hasło może mieć różne uprawnienia – na przykład … Czytaj więcej »

Porada nr 0199

Polityka haseł w systemach alarmowych. Norma PN-EN50131-1

Montersi.pl - Polityka haseł na przykładzie centrali INTEGRA
Ocena:

Nikt nie zaprzeczy, że hasło do systemu alarmowego powinno być niepowtarzalne w ramach danej instalacji. Nikt też nie zaprzeczy, że swoje hasło powinien znać tylko właściciel tego hasła. A jednak nawet tutaj widać wyjątki, które zdarzają się zbyt często. Hasła, kody użytkowników okiem naszym oraz okiem normy PN-EN50131. Zapraszam do lektury. Złożony system to złożone … Czytaj więcej »