Jak skonfigurować wyjścia centrali do nadajnika agencji ochrony?
Dariusz Bembenek
W firmie zajmuje się sprawami technicznymi, które dotyczą systemów alarmowych. Prowadzi warsztaty z systemów Perfecta oraz Integra.
Kontakt
Zobacz również
Integra – prosty sposób sterowania oświetleniem, ręcznie i przez czujnik zmierzchu
Jak skonfigurować pocztę GMAIL do wysyłania wiadomość EMAIL w ETHM?
ART-200 SATEL – Jak skonfigurować głowicę ABAX2 w centrali Integra?
Programowanie szyfratora ZS44-X: dwa sposoby na dodanie użytkownika
QuickApp: Jak poprawnie wyświetlać stan okna pobierany z systemu Integra?
Znaczna część systemów alarmowych podłączana jest do nadajników agencji ochrony poprzez wyjścia centrali, które instalator konfiguruje (zgodnie z wytycznymi agencji), aby następnie agencja do tych wyjść podłączyła swój moduł (GSM/radiowy itp.). Jak prawidłowo konfigurować te wyjścia? O tym w dalszej części artykułu.
Warto wiedzieć
Istnieją inne (bardziej efektywne) metody połączenia central alarmowych ze stacjami monitorującymi (agencjami ochrony). Opisywana metoda jest jednak na tyle powszechna, że zasługuje na osobne omówienie.
Które wyjścia stosować?
Najczęściej stosuje się wyjścia niskoprądowe, które nierzadko są określane jako wyjścia otwarty kolektor. W zależności od modelu centrali Satel liczba tych wyjść może być różna, na przykład 2 lub nawet 12 (jeśli chodzi o to, co występuje na płycie centrali). Jeżeli wyjść brakuje (bo są przeznaczone do realizacji innych zadań), to można dołożyć ekspander wyjść, na przykład INT-O.
Wyjścia niskoprądowe w centralach Satel w momencie zadziałania wystawiają potencjał masy (0 V).
Jakie informacje przekazywać do agencji ochrony?
To w znacznej części zależy od samej agencji. Ważne jest, jakie możliwości ma dana stacja monitorująca i jakie może przyjmować sygnały. Te informacje da się uzyskać bezpośrednio w agencji, jednak w tekście zostanie opisane kilka najpopularniejszych sygnałów, dla których instalator przygotowuje konfigurację.
Włamanie
Klasyczne wyjście w centralach Integra typu „1: Alarm włamaniowy” nie zawsze jest najlepszym wyborem. Takie wyjście aktywuje się nie tylko w momencie alarmu włamaniowego, ale również w ramach alarmu sabotażowego. To w niektórych sytuacjach może wprowadzać w błąd patrol agencji ochrony. Lepszym pomysłem jest zastosowanie wyjścia typu „88: Alarm włamaniowy (bez sabotaży i pożaru)”, jak na poniższym rysunku.
Dodatkowo, oprócz zmiany typu wyjścia na numer 88, została zaznaczona opcja „Zatrzask”. Warto zauważyć, że czas w kolumnie „Czas działania” przestał się wyświetlać. Teraz, jeżeli wyjście uruchomi się w momencie alarmu włamaniowego, będzie aktywne, dopóki uprawniony użytkownik nie skasuje alarmu.
Uwaga!
Taki zabieg (aktywacja funkcji „Zatrzask”) sprawia, że operator w agencji ochrony wie, czy użytkownik dowiedział się o alarmie i czy podjął jakiekolwiek działania (jak właśnie kasowanie alarmu).
A pożar?
Jeżeli w systemie dostępne są czujki dymu i ciepła, warto przygotować wyjście typu „3: Alarm pożarowy”, które wyśle do agencji ochrony osobną informację.
Włamanie z podziałem na obszary
Tym razem nie chodzi o konkretny typ wyjścia, ale ogólny zamysł, aby kluczowe obszary rozdzielić na różne sygnały. Przykład na zrzucie ekranu:
Wrzucanie wszystkich sygnałów alarmu do przysłowiowego „jednego worka” nie jest dobrym pomysłem. Patrol agencji, dostając jednoznaczny sygnał o alarmie z biura czy z magazynu, może podjąć stosowne kroki, aby interwencja przebiegła sprawniej. Dlatego warto (w miarę możliwości konfiguracyjnych i sprzętowych) takie sygnały rozdzielać.
Sabotaż
Jeżeli agencja oczekuje od systemu informacji o sabotażu, można skonfigurować osobny typ wyjścia. Przykład na poniższym zrzucie:
Informacja o tym, czy system czuwa
Jest to istotna informacja, ponieważ współczesne systemy w stacjach monitorujących posiadają mechanizmy, które mogą powiadomić operatora stacji o tym, że na przykład:
- Dany system nie czuwa, a powinien – wtedy operator może zareagować i zadzwonić do osoby uprawnionej z danego obiektu chronionego.
- Dany system czuwa, a nie powinien – jak wyżej, operator może podjąć stosowne działania.
Aby takie dane były przesyłane, instalator po stronie centrali konfiguruje tylko wyjście typu „21: Wskaźnik czuwania” (można dodatkowo wskazać strefę lub stworzyć kilka wyjść od różnych stref). Przykład konfiguracji poniżej:
W omawianym przypadku wyjście OUT13 uruchomi się wtedy, kiedy czuwać będzie strefa 1 lub strefa 2 (lub obie jednocześnie). Jeżeli wyjście ma się uruchomić dopiero, gdy obie strefy będą czuwać jednocześnie, należy skorzystać z wyjścia typu „22: Wskaźnik czuwania wszystkiego” i zaznaczyć wybrane strefy.
Po stronie stacji monitorującej operator może wprowadzić dni i godziny, w których system powinien czuwać (ta informacja oczywiście pochodzi od inwestora). Dzięki temu jakakolwiek anomalia (np. wyłączenie czuwania w nocy w niedzielę) będzie automatycznie wyświetlała się na pulpicie systemu stacji monitorującej, a operator będzie mógł podjąć działania w oparciu o ustalenia, które poczynił z inwestorem.
Awaria zasilania sieciowego i rezerwowego
Tych sygnałów nie warto lekceważyć. Agencja ochrony powinna monitorować te stany systemu alarmowego, ponieważ są one krytyczne. W tym celu można konfigurować wyjścia jak na rysunku niżej:
Wyjścia te pracują tak długo, jak długo występuje problem. Jeżeli więc brak zasilania (AC) będzie trwał przez 1 godzinę i 15 minut, dokładnie tyle czasu wyjście będzie aktywne. Domyślnie jednak wyjście „28: Awaria zasilania AC płyty głównej” ma wyłączoną opcję „Szybka awaria”, dlatego uruchomienie jest opóźnione o 10 sekund (zapobiega to informowaniu agencji ochrony o zaniku zasilania, który trwa dosłownie kilka sekund).
Uwaga!
Konfiguracja powyższych wyjść uwzględnia normalną polaryzację wyjścia, to znaczy w momencie aktywacji podaje ono masę (w momencie wyłączenia wyjścia nie jest na nim dostępny żaden potencjał). Jeżeli tylko nadajnik agencji na to pozwala, warto rozważyć odwrócenie polaryzacji po stronie wyjść centrali (kolumna Pol+ w tabeli wyjść) i ustawienie wejść nadajnika jako NC (zamiast NO). Pozwoli to na lepszą kontrolę linii (samo przerwanie przewodu sygnałowego pomiędzy centralą a nadajnikiem agencji wyzwoli wejścia tego drugiego).
Transmisja testowa co określony czas
Kolejny, równie ważny sygnał: transmisja testowa. W tym przypadku (korzystając z wyjść centrali) można posłużyć się typem wyjścia „26: Timer”.
Podsumowanie
Powyżej zaprezentowane zostały ważne sygnały, które warto wyprowadzić z centrali alarmowej. Temat ten jednak musi być omówiony z przedstawicielem agencji ochrony. Warto też pamiętać, że oprócz powyższych sygnałów należy wyprowadzić również przewód z potencjałem masy (COM).
Taka forma połączenia, choć bardzo popularna, zabiera sporo zasobów (konkretnie: wyjść) centrali. Bardziej optymalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z dedykowanych modułów programowych (okno „Monitorowanie”). Wybór konkretnej metody jest jednak zależny też od oprogramowania dostępnego w stacji monitorującej i od metod transmisji, jakie dana stacja akceptuje. To jednak już temat na odrębny artykuł.
Powiązane produkty
INTEGRA 64 Centrala alarmowa
- Ilość wejść: 16
- Max ilość wejść: 64
- Strefy: 32
- Wyjścia wysokoprądowe: 4
- Wyjścia niskoprądowe: 12
- Max ilość wyjść: 64
- Timery: 64
- Pamięć zdarzeń: 5887
- Max ilość użytkowników: 192
- Wydajność zasilacza: 3 A
- Napięcie zasilania: 20 V AC
- Pobór prądu (płyta): 149 mA
- Parametry linii: NO, NC, EOL, 2EOL/NO, 2EOL/NC
- Certyfikat EN50131: Grade 2
INTEGRA 64 Plus Centrala alarmowa, Grade 3
- Ilość wejść: 16
- Max ilość wejść: 64
- Strefy: 32
- Wyjścia wysokoprądowe: 4
- Wyjścia niskoprądowe: 12
- Max ilość wyjść: 64
- Timery: 64
- Pamięć zdarzeń: 5631
- Max ilość użytkowników: 192
- Wydajność zasilacza: 3 A
- Napięcie zasilania: 20 V AC
- Pobór prądu (płyta): 135 mA
- Parametry linii: NO, NC, EOL, 2EOL/NO, 2EOL/NC, 3EOL/NC, 3EOL/NO
- Certyfikat EN50131: Grade 3
Powiązane porady
Podłączenie centrali alarmowej do stacji monitorowania. Przykłady rozwiązań.
Przedstawiliśmy 4 popularne sytuacje, z którymi spotykają się instalatorzy podczas integracji alarmu ze stacją monitorowania. Dowiedz się, na jakiej zasadzie działa takie powiązanie oraz co zrobić, gdy zajdzie potrzeba dostosowania alarmu do agencji ochrony. Monitorowanie, czyli co robi „monitoring” w alarmach? Monitorowanie to kontrola, obserwacja w sposób ciągły. Kiedy mówimy o systemach alarmowych, przez pojęcie … Czytaj więcej »
Czy do montażu alarmu potrzebne są specjalne uprawnienia?
Uwaga! Treść artykułu nie ma charakteru porady prawnej. Aby dowiedzieć się więcej szczegółów, zachęcamy do kontaktu z kancelarią prawną oraz do przestudiowania oficjalnie dostępnych dokumentacji. Dużo zależy od tego, czy system alarmowy jest montowany w prywatnym domu jednorodzinnym, czy na przykład w obiekcie należącym do Narodowego Banku Polskiego. Dla pełnego zrozumienia zasad w branży instalatorskiej … Czytaj więcej »