Porady
Porada nr 0004

7 cech dobrego instalatora

7 dobrych cech instalatora
Znajdź instalatora na Montuj.to

Powiązane tagi

Kontakt

Postanowiliśmy zebrać myśli i pomóc Wam w ocenie, co charakteryzuje dobrego instalatora systemów zabezpieczeń. Jak poznać, że instalator to rzeczywiście fachowiec i wykona powierzone mu zadanie rzetelnie? Istnieje kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, nawet jeszcze przed zawarciem umowy. Oto one:

1. Punktualny instalator, to dobry instalator

To cecha uniwersalna dla przedstawiciela każdego zawodu i przesłanka innych wartościowych cech. Punktualność jest oznaką szacunku do osoby, z którą umawiamy się na dany termin, niezależnie, czy w kontekście prywatnym, czy zawodowym. Może również świadczyć o dobrej organizacji – jeśli instalator potrafi odpowiednio rozplanować zadania na konkretny dzień i trzyma się harmonogramu, prawdopodobnie jego praca nad naszym zleceniem będzie przebiegać w podobnie sprawny sposób. Oczywiście kilka minut spóźnienia, które mogą wynikać choćby z większego niż zwykle ruchu drogowego, to jeszcze nie powód do rezygnacji z usług. Zawsze też może zdarzyć się niefortunny zbieg okoliczności lub inna niemożliwa do przewidzenia sytuacja – jednak w takich przypadkach w dobrym tonie jest poinformowanie klienta o opóźnieniu. Jeżeli instalator prowadzi otwartą komunikację od samego początku – nawet przed zawarciem umowy – można się spodziewać, że podobnie będzie przebiegać cała współpraca, co jest oczywiście pożądane.

 2. Wygląd ma znaczenie – czystość i elegancja

I nie chodzi tutaj o nowy model samochodu BMW czy o koszulę z Dolce&Gabbana. Instalator przyjeżdżający na wycenę, musi prezentować klasę. Jeśli będzie miał dłonie w smarze, spodnie z oleju i czapkę przypudrowaną gipsem szpachlowym, to nie najlepiej to o nim świadczy.

To jasne, że praca z instalacjami może przebiegać w warunkach, które nie służą czystym ubraniom. Jednak warto zwrócić uwagę, jak osoba, w której ręce będziemy powierzać własne bezpieczeństwo, prezentuje się jeszcze przed przystąpieniem do pracy. Schludność to istotna kwestia, potrafi mocno wpłynąć na pierwsze wrażenie, jakie robi na nas nowo spotkana osoba – profesjonalista zazwyczaj o tym pamięta i dostosowuje się do tych norm. Jednak warto mieć też na uwadze, że dla fachowców w tym zawodzie od elegancji ważniejsza jest wygoda i funkcjonalność, dlatego preferują ubrania robocze, które mogą się pobrudzić, nie krępują ruchów i pozwalają swobodnie korzystać ze wszystkich narzędzi. A jeśli już mowa o narzędziach – stanowią nieodłączny element pracy instalatora, dlatego zamiast nessesera czy aktówki charakterystycznym elementem stroju osób z tej branży będzie poręczna torba lub plecak, a często również pas na narzędzia.

Dobry instalator

 3. Wywiad z klientem

Niektórzy instalatorzy wchodzą na obiekt, rozglądają się a potem mówią „Czujka będzie tu, tu i tam.” Unikaj takich „fachowców”. Dobry instalator  spyta o Twoje oczekiwania wobec systemu alarmowego. Dowie się, jakie zagrożenia czekają na Ciebie. Inaczej będziesz miał tylko złudne poczucie bezpieczeństwa.

Celem profesjonalisty nie jest po prostu wykonanie pracy. Dąży on do tego, by jego usługi przedstawiały jak najwyższy poziom, a co za tym idzie – by klienci byli zadowoleni po tym, jak zostaną spełnione wszystkie ich oczekiwania. Dlatego też dobry instalator na początku postara się dokładnie dowiedzieć, jakie te oczekiwania są. Innymi słowy – przeprowadzi ze zleceniodawcą wywiad. Spyta, czego dokładnie klient się spodziewa i jakie są jego potrzeby, odpowie na pytania i w razie czego doradzi, jakie rozwiązanie będzie najkorzystniejsze. Sprawdzi również okolicę i określi potencjalne zagrożenia, by mieć pewność, że systemy, o których rozmawia z klientem, zapewnią mu odpowiedni poziom bezpieczeństwa i wygody.

 4. Najpierw projekt, potem cena

Jeżeli po kilkunastu minutach instalatora na obiekcie pada cena za system – odpuść sobie. Szukaj kolejnego instalatora. Prawidłowe podejście jest takie, że najpierw instalator zbiera potrzebne informacje, później przygotowuje propozycję systemu (plan). Przygotowaną ofertę przekazuje Tobie wraz ze  swoimi uwagami i sugestiami.

Właściwa wycena pracy wymaga odpowiedniego projektu, a co za tym idzie – czasu. Na początku fachowiec zbiera wszystkie niezbędne informacje (to znaczy rozmawia z klientem i sprawdza obiekt, w którym ma zostać założony dany system, wraz z okolicznymi terenami). Później przychodzi pora na przygotowanie całego projektu. Instalator opracowuje wstępny plan, rozpisuje, jak ma wyglądać system, a następnie ofertę w takiej formie przedstawia klientowi. Zazwyczaj dodaje też odpowiednie uwagi i sugestie. W takim modelu wyceniania koszty mogą być odpowiednio wyliczone, nie szacowane, wobec czego ani klient, ani sam instalator nie zostanie zaskoczony dodatkowymi wydatkami w środku robót. To też kolejny dowód na dobrą organizację pracy, dzięki czemu można się spodziewać, że będzie ona przebiegać sprawnie i zgodnie z harmonogramem.

 

 5. Zaangażowanie

Odpowiedni Instalator będzie Ci proponował wiele dodatkowych rozwiązań, które podniosą Twoje bezpieczeństwo. To dobrze. Jeśli instalator przedstawia Ci takie scenariusze, to jest duża szansa na to, że zna się na swojej robocie. Jeśli natomiast wskaże Ci tylko punkty, w których będą miały wisieć czujki alarmowe, to za mało. Nie na te czasy.

Instalator może zaproponować dodanie do zakładanego systemu kolejnych rozwiązań, nawet jeżeli klient początkowo o nich nie wspominał. Nie powinnyśmy z góry zakładać, że jest to sposób na podniesienie stawki i dodatkowy zarobek. Pamiętajmy, że skoro ten człowiek to fachowiec, to ma doświadczenie w branży i po prostu zna się na systemach bezpieczeństwa i automatyce – z dużym prawdopodobieństwem lepiej niż my, jeżeli nie zajmujemy się tym zawodowo. Dlatego też propozycja rozbudowy systemu to rodzaj porady, wskazówki, jak zwiększyć nasze własne bezpieczeństwo, a przy tym dowód na kompetencje instalatora. Nie musimy się oczywiście na wszystko zgadzać, ale warto wysłuchać propozycji i dopytać o niezrozumiałe kwestie – upewnimy się wtedy, że instalator naprawdę wie, o czym mówi, a być może powiększona oferta rzeczywiście okaże się dla nas dużo bardziej korzystna przy stosunkowo niewielkim wzroście kosztów.

 6. Dobry kontakt

Kontakt telefoniczny i mailowy na wysokim poziomie. Instalator działający w pojedynkę nie zawsze będzie mógł natychmiastowo odebrać telefon. Powinieneś jednak być pewny, że najszybciej jak to możliwe – oddzwoni.

Jak zostało wspomniane wyżej – otwarta komunikacja, by klient zawsze wiedział, jak przedstawia się sytuacja w danej chwili, jest bardzo istotna. Jednak oprócz informowania instalator musi również być gotów odebrać wiadomości. Regularność i dostępność to składniki budujące zaufanie. Obecnie najczęściej kontaktujemy się z osobami z tej branży przez telefon lub za pomocą maila. To jasne, że człowiek, który prowadzi działalność w pojedynkę i nie pracuje w warunkach biurowych, nie zawsze będzie w stanie odebrać czy też odpisać natychmiast (a nawet w biurze zdarzają się takie sytuacje), jeśli jednak zależy mu na kliencie, oddzwoni lub wyśle wiadomość najszybciej, jak to możliwe.

 7. Referencje, przebyte szkolenia

Trzeba uważać na tych „wszystko wiedzących”, bo mogą zainstalować sprzęt nie z tej epoki.

Nie ma lepszego dowodu na rzetelną pracę niż zadowolenie klienta. Dlatego warto spytać instalatora o referencje albo, jeżeli to możliwe, sprawdzić oceny i opinie na jego stronie, bądź w odpowiednim serwisie (takim jak montuj.to). Wartościową i wiarygodną informacją na temat kwalifikacji są też zaświadczenia, dyplomy i certyfikaty z przebytych szkoleń. Jak w każdym innym zawodzie, instalator, który się rozwija i stale podnosi swoje kompetencje, będzie w stanie świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Prawdopodobnie będzie też na bieżąco ze wszelkimi nowymi rozwiązaniami z branży, co przekłada się na większe bezpieczeństwo osób, dla których wykonuje zlecenia.

Te siedem aspektów, które zostały wymienione w artykule, z pewnością nie wyczerpuje tematu, ale jest już całkiem dobrą podstawą, by zawrzeć umowę z rzetelnym, fachowym instalatorem. Pozostaje jeszcze tylko jedna kwestia – gdzie takich profesjonalistów szukać?

 Gdzie szukać dobrego instalatora?

Długo zastanawialiśmy się, jak najlepiej odpowiedzieć na to pytanie, aż w końcu postanowiliśmy, że sami stworzymy odpowiedź. Jest nią założona przez nas platforma Montuj.to, która pozwala znaleźć w naszej okolicy instalatora specjalizującego się w odpowiedniej dziedzinie, skontaktować się z nim, a kiedy wyświadczy nam usługę – wystawić odpowiednią opinię (do czego zachęcamy, odnosząc się do wspomnianych już referencji). Serwis jest bardzo prosty w obsłudze – ale najlepiej przetestować go samemu. Zapraszamy na montuj.to.

Oceń poradę: