montersi-lcp
UWAGA-PODROBKA-NICE-aktualnosc-2022

Jaki czas temu na rynku pojawiły się podróbki produktów Nice. Firma podjęła kroki, by powstrzymać ten proceder, jednak klienci wciąż mogą spotkać nieoryginalne modele dostępne do sprzedaży. By uchronić partnerów handlowych i użytkowników przed oszustwem, Nice przypomina najważniejsze informacje, które pomogą rozpoznać nieautoryzowane kopie.

Podróbki - wady

Do najczęściej podrabianych produktów Nice należą piloty, jednak wszystkie kopie można rozpoznać po kilku charakterystycznych cechach:

  • znacznie zaniżona cena w porównaniu do oryginalnych produktów o wysokiej jakości
  • niska jakość wykonania przekładająca się na wady w funkcjonowaniu i krótszą żywotność produktu
  • brak potwierdzonych badań i testów
  • niespełnianie wymaganych norm odnośnie funkcjonowania i bezpieczeństwa użytkowników

Modele oryginalne zostały zaprojektowane, wyprodukowane i przetestowane, by funkcjonować w stabilny sposób przed długi okres. W przypadku podróbek nie ma potwierdzenia zastosowania odpowiednich procedur w fazie produkcji i testów.

Podróbka a oryginał – jak odróżnić

Najłatwiej rozpoznawalne cechy podrobionych produktów:

  • materiał (plastik) o niskiej jakości;
  • brak oznaczeń (np. dotyczących biegunowości baterii);
  • brak opakowania lub opakowanie nieoryginalne, wykonane na podstawie wcześniej wykorzystywanych wzorów;
  • brak daty produkcji;
  • nadruki na pilotach w innych kolorach;
  • nieoryginalna czcionka, zdeformowane logo;
  • niska jakość przycisków i innych elementów elektronicznych;
  • nieoryginalna, mniej trwała bateria.

Przykładowe różnice między podrobionym produktem a oryginałem:

Ulotki ze szczegółowym omówieniem różnic dla trzech flagowych pilotów Nice – INTI, FLOR, SMILO – można pobrać, klikając w linki:

Temat ten poruszony był również na jednym z webinarów Nice, dostępnym dla osób współpracujących z firmą. Jest możliwy do obejrzenia po zalogowaniu do Strefy Partnera.

Oryginał – pewność i bezpieczeństwo

Dlaczego jeszcze warto zakupić oryginalne produkty Nice:

  • Według analiz najwięcej podrobionych modeli Nice powstaje w Chinach. Okres oczekiwania na przesyłkę z nieoryginalną kopią może być wielokrotnie dłuższy niż w przypadku oryginalnych modeli.
  • W razie reklamacji samo odesłanie wadliwej kopii może przekroczyć koszt zakupu. Firma Nice swoim klientom zapewnia bezproblemową reklamację, nie wymagającą żadnych dodatkowych kosztów.
  • Na niewysoki koszt towaru wpływa nie tylko niska jakość materiału, ale również brak poszanowania własności intelektualnej.

Kara za handel podróbkami

Za handel podróbkami grozi kara grzywny, kara ograniczenia wolności albo kara pozbawienia wolności do lat 2. Jeżeli sprawca z takiej działalności uczynił sobie stałe źródło dochodu, lub gdy dopuścił się tego przestępstwa w stosunku do towaru o znacznej wartości, wtedy podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.

Nice stale monitoruje obieg nieoryginalnych modeli. Wobec firm, które wprowadzają na rynek podrabiane produkty, będą wyciągane konsekwencje prawne i finansowe.

Konsekwencje dla posiadacza podróbki

Według powszechnych opinii wobec osoby posiadającej podróbkę na użytek własny nie wyciąga się konsekwencji prawnych. Jednakże zabronione jest sprowadzanie takich produktów na teren Unii Europejskiej, dlatego podczas próby przewiezienia produktu może on zostać skonfiskowany. Możliwe jest również wezwanie do Urzędu Celnego w celu złożenia wyjaśnień.

Prawa producenta, który został oszukany

W oparciu o art. 296 ust. 1 ustawy p.w.p. osoba, której prawo ochronne na znak towarowy zostało naruszone, lub osoba, której ustawa na to zezwala, może żądać od osoby, która naruszyła to prawo:

  • zaniechania naruszania (roszczenie o zaniechanie),
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,
  • w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody (albo na zasadach ogólnych, albo poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej opłacie licencyjnej albo innego stosownego wynagrodzenia, które w chwili ich dochodzenia byłyby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie ze znaku towarowego.